Dan för dan...

Ja alla barn, imorgon är det julafton. Julskinka, sill, sylta, köttbullar, prinskorv, janssons frestelse, paradisaskar, knäck och kola... För nu glömde jag väl inget? Jo, det lär jag ha gjort. Ska vi äta upp julen tillsammans? Alla kommer nog se ut som kötbullar och prinskorvar av slutet av denna helg full av mat. För julen är till för att ha en ursäkt till att äta massor av mat och på det massor av onyttigt godis, eller är det inte så? Nej visst ja, Kalle Ankas julafton gör julafton till en riktig julafton? Även Karl-Bertil Jonssons julafton tycker jag måste ses, sedan Kan du vissla Johanna (för den är bara för söt!). Sen för att det ska vara riktig jul i min familj så bygger vi mormors enorma träpussel, som faktiskt går snabbare och snabbare att bygga för var år som går. Vilket till största del nog beror på att jag, syster och kusinerna nu hjälper mormor, mamma och mamma. Så, pusselbyggartrion är fördubblad!
     Men, är det något jag glömt? Javisst ja, glöggen! Hur kan man glömma glöggen? Det är ju inledningen av julafton hemma hos min mormor och morfar. Det blir alltid glögg med mandlar och russin när alla kommit, och det blir alltid förseningar för vissa är segare än andra (men sånt hör till!).
     Sen vet väl alla barn att när alla vuxna ätit sjuttioelva portioner mat var, sjungit snapsvisor, ätit ost och allt detta, att sedan efter Kalle så kommer det allra viktigaste? Ja, julgröten! Nejdå, dåligt skämt var det, det är såklart julklapparna. Om man har tur även tomten. Har alla varit snälla iår? Nä, trodde väl inte det! Men då kan jag ta alla julklappar i säcken, tack så mycket. Sedan efter julklappsöppningen går julafton in i en slags dvala. Folk sprider ut sig, leker med nya prylar, surar över något de inte fått, eller kanske bara över att det bara var en massa kuvert med pengar (som inte går att göra mycket med för stunden), kanske lite tv-tittande, eller varför inte lite knäck nu när din mage är tredubbel? Ja, för julgodis måste man ha!

Fan vad jag älskar julen, ville bara säga. God jul på alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback