Bara 15ton godis!

Kuckelikuuu!

Påsken känns väldigt långt borta. Det känns knappt som att den finns. Vet du varför vi firar påsk? Kommer du ihåg dina kunskaper från låg- och mellanstadiet? Jag tänkte väl det, för du kommer antagligen inte som jag ihåg allt. Jag och Sofie fick snilleblixten igår att det måste ju vara för allt godis som vi firar påsk. Det är runt goduset allt kretsar runt. När jag var liten kunde jag lätt säkna till 6st påskägg, det säger väl allt? 
Imorse när jag satt vid frukostbordet, åt min frukost och läste UNT slog påsken till mig igen. Jag bläddrade som vanligt igenom tidningen hyfsat snabbt som vanligt, men när jag kom till näst sista sidan började jag faktiskt att läsa på riktigt. Där hade nämligen Jacke Sjödin skrivit en krönika om (är ni förvånade?) påsken. Han skrev om något som jag nästan skulle kunnat skrivit, fast på mitt sätt såklart. Hans slutsats om påsken, och högtider i allmänhet, är att vi firar dessa med att äta (och dricka?). Under julen rullar man fram och likadant under påsken. Det kryllar av julgodis och påskägg. Vi proppar i oss mer, även om vi är mätta. Vi äter helt enkelt 247 (i tre dagar!) Så som Jacke sedan skrev, att det verkligen inte kommer någon fasta därimellan är ju bara att inse. Är det så konstigt att fetman ökar och allt såntdär? Och sedan hade han läst på och skrev att en stor matkedja i Uppsala (Kvantum eller ICA MAxi?) hade uttalat sig att de skulle sälja bara 15ton godis. BARA FEMTON TON! Visst, det är många som köper godis och inte en och samma person, men jag skrattade nästan åt yttrycket "bara 15ton". Menar dom att vi ska äta 1235ton?!

Äsch, usch vad jag svamlar nu känner jag. Detta inlägg blev inte alls som det var tänkt att bli. Jag baklagar din djupa sorg! Det som var lite bra med det var att det är det längsta inlägget på länge, om jag inte tror fel förstås. Det kanske är bra för er läsare att läsa lite mera, för dagens ungdom läser ju ingeeeeeeenting. Men det kan jag skriva om en annan gång, om hur vuxna inte kan fatta att världen har förändrats sedan "deras tid" Nu ska jag gå och proppa i mig lite mer godis och bidra till att det kanske blir i alla fall 16ton godis som säljs.


Kommentarer
Postat av: amanda

haha jag firade iaf påsken bäst. En sup med skåne på långfredagen kl 4 på morgonen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback